Koppeling Moneybird-Timechimp-KNAB

Hoe doet een Virtual Assistant haar eigen administratie?

Als je besluit om ondernemer te worden komt er veel op je af. Toen ik vorig jaar begon, was dat ook zo. Ik had het besluit genomen om alles zelf te doen. Uitbesteden kan altijd nog en voor nu zal ik er veel van leren.  Graag vertel ik jullie in deze blog over de keuze van mijn boekhoudprogramma en de uitbreiding hiervan.

Moneybird

Als eerste heb ik vooronderzoek gedaan. Welk boekhoudprogramma wil ik gebruiken? Na veel lezen en vergelijken tussen de vele online boekhoudprogramma’s heb ik gekozen voor Moneybird. Dit online boekhoudprogramma is in de eerste instantie gratis. Met dit boekhoudprogramma kan ik mijn eigen logo uploaden zodat ik op een eenvoudige manier facturen met mijn logo maken. Omdat ik geen ervaring heb met boekhoudprogramma’s en de wet- en regelgeving vrij precies is, heb ik een administratiekantoor benaderd, die ook kennis heeft van Moneybird, en gevraagd of zij mij konden helpen met de btw aangifte. Elk kwartaal hebben zij mij geholpen en uitleg gegeven.  Moneybird is gebruiksvriendelijk, want zowel mijn uitgaande facturen als inkomende facturen voer ik in en met één druk op de knop kan ik btw aangifte doen. Althans niet de eerste (paar) keer, toen was alles nieuw.

KNAB

Voor mijn ondernemingen heb ik als zakelijke rekening gekozen voor Knab. Enerzijds omdat na onderzoek bleek dat vele VA’s hiervan gebruik maken en anderzijds omdat er een koppeling mogelijk is met Moneybird. Daarnaast is Knab het voordeligste zakelijk betaalpakket voor ZZP-ers. Het is natuurlijk zaak dat al je in- en uitgaande betalingen geregistreerd zijn in je boekhouding. Het kost veel tijd om dit handmatig te doen en daarom zoek ik altijd naar mogelijkheden om te automatiseren. De koppeling tussen Moneybird en Knab was eenvoudig te realiseren. Omdat ik al wist dat ik meer mutaties zou hebben dan voor de gratis versie, heb ik een upgrade genomen naar een betaalde versie van Moneybird. Deze kosten wegen niet op tegen de tijdswinst.

TimeChimp

Als ondernemer dien je te kunnen aantonen aan de Belastingdienst (als zij daarom vragen) dat je voldoende uren maakt voor je onderneming om gebruik te maken van aftrekposten. Hiervoor heb ik steeds een Excel bestand gebruikt, maar ik merkte dat dit veel tijd kost, dus ben ik op zoek gegaan naar een verbetering. Voor mijn klanten hield ik mijn tijd bij in Toggle zodat ik kon aantonen hoeveel tijd ik voor hen gewerkt had en maakte op basis daarvan een factuur. Toen las ik over TimeChimp, dit is een online tool om uren in te schrijven. TimeChimp kan gekoppeld  worden aan Moneybird. Met één druk op de knop maak ik nu een factuur. Erg handig! Ook de interne uren kunnen eenvoudig worden bijgehouden waardoor ik geen Excel meer hoef bij te houden voor mijn urenverantwoording. Wederom veel tijdwinst!

Mocht je naar aanleiding van deze blog vragen hebben, of willen dat je ik ergens mee help? Je kan mij bereiken op 06-53518221